Monday, December 12, 2011

Cara mudah membuat Blog. (Bagi Blogger Pemula)

@ Ada niat, ada jalan. Sebenarnya membuat blog tidaklah terlalu sulit. Semua bisa dilakukan sambil belajar.Yang penting ada kemahuan.
Banyak sekali sumber cara mudah membuat blog baik di google, yahoo atau bing.Untuk membuat sebuah blog anda harus mempunyai akun Gmail. Jika belum ada daftar dulu di www.gmail.com. Sesudah mendaftar masuk ke www.blogger.com.
Berikut cara membuat Blog yang mudah dan simple...:
1. Register to blogger. Kemudian log in akun gmail yang telah dibuat.
2. Memberi nama blog. (Blog title) Berikan tajuk untuk blog anda.tajuk ini akan muncul pada dashboard anda,dalam blog dan profil anda.
3. Blog Url Adress:

Isikan nama untuk alamat blog anda:contoh (http://blogsaya.blogspot.com)
kemudian check pada availability untuk menyemak nama blog anda samada telah digunakan oleh org lain untuk memastikan ia boleh digunakan.

4. Word Verification:

masuk huruf yang dipaparkan diatas.setelah lengkap klik continue

5. Template untuk blog.

Pilih template:

Langkah seterusnya adalah memilih template untuk paparan laman blog anda.Terdapat 12 jenis template yang ada.Skrol kebawah untuk melihatnya.Klik pada butang bulat untuk pilih template yang anda suka.klik continue

6. Create blog

Paparan berikut muncul menandakan membuat blog telah selesai dan klik Start blogging untuk memulakan menulis apa apa yang ingin disampaikan dalam blog anda.Tulis tajuk pada title pada artikel yang anda buat. Klik pada publish now selepas selesai menaip.Klik pada view blog untuk melihat blog yang anda tulis tadi.
Selamat mencoba.

Anda Sudah Baca Yang Ini? :

0 komentar:

Klik Here To Show All Comment


Post a Comment

newer page older page home
top